Propozycje zabaw dla dzieci w żłobku: eksploracyjne, dydaktyczne i sensoryczne

zabawy dydaktyczne dla dzieci w żłobku

Żłobek jest miejscem, w którym nie tylko możliwe jest sprawowanie opieki nad maluchem, podczas gdy rodzice przebywają w pracy. To również placówka, gdzie dziecko jest na bieżąco obserwowane i ma możliwość rozwijania swoich umiejętności oraz zdolności do wykonywania różnorodnych zadań. To właśnie w żłobkach odbywają się cenne dla rozwoju dzieci zabawy eksploracyjne. W żłobku możliwe jest także aktywne wpływanie na wszelkie opóźnienia w rozwoju mowy czy emocji. Sprawdź, jaką rolę w okresie żłobkowym dziecka pełnią zabawy dydaktyczne i poznaj propozycje zabaw dla dzieci w żłobku.

Jak zabawy eksploracyjne, dydaktyczne i sensoryczne przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju dzieci?

Żłobek jest miejscem, w którym w ciągu całego dnia dzieci spędzają ciekawie czas m.in. dzięki różnorodnym zajęciom oraz zabawom eksploracyjnym, dydaktycznym czy sensorycznym. To nie tylko możliwość świetnej rozrywki, ale również wszechstronnego rozwoju. Dzięki różnego rodzaju zabawom maluch ma możliwość poznawania nowych rzeczy, uczenia się wielu słówek, zachowań, a także rozwijania niemal wszystkich swoich zmysłów.

Dzięki stymulowaniu rozwoju poprzez zabawy w żłobku dziecko znacznie szybciej przyswaja wiedzę i przystosowuje się do życia w otaczającym je środowisku. To o wiele łatwiejszy start także na późniejszych etapach edukacji. Różne propozycje zabaw dla dzieci w żłobku to także możliwość nawiązywania relacji społecznych i wspólnego działania w grupie.

JEŚLI CHCESZ PRACOWAĆ Z DZIEĆMI I POZNAĆ RÓŻNE METODY ORGANIZOWANIA CZASU NAJMŁODSZYM, WYBIERZ „SZKOLENIE NA OPIEKUNA W ŻŁOBKU LUB KLUBIE DZIECIĘCYM”!

Co to są zabawy eksploracyjne i dlaczego są ważne dla rozwoju dziecka?

Zabawy eksploracyjne w żłobku to inaczej zabawy badawcze, które zaspokajają potrzeby naturalnej dziecięcej ciekawości i poznawania otaczającego świata. To szansa na uczenie się, doświadczanie i odkrywanie.

Przykłady zabaw eksploracyjnych w żłobku to m.in.:

  • włączanie i wyłączanie – zabawa ma na celu uruchamianie i wyłączanie różnych zabawek i przedmiotów. Mogą to być zarówno zabawki, ale też latarki, jak i różnego rodzaju przełączniki, takie jak np. światło czy lampka;
  • tunel – zabawa polega na przywiązaniu pustych tubek np. po ręczniku papierowym do nóg krzesełek i przepuszczaniu przez nie piłeczek pingpongowych. Warto też tworzyć dłuższe tunele zbudowane z kilku tubek;
  • zatapianie – w misce z wodą zanurzamy różnego rodzaju przedmioty i obserwujemy, który z nich wypłynie. Warto też tworzyć z nich różne większe konstrukcje i sprawdzać, czy również utrzymają się na powierzchni i/lub zatoną.

Jak zabawy dydaktyczne wpływają na rozwój umiejętności poznawczych i społecznych?

Zabawy dydaktyczne w żłobku mają na celu poszerzanie wiedzy i kształcenie maluchów. To zdobywanie wiedzy, ale też kształcenie różnych umiejętności.

propozycje zabaw dla dzieci w żłobku
  • nakrywanie do stołu – podczas tej zabawy przydadzą się plastikowe naczynka dla lalek. Można na zmianę nakrywać do posiłku takiego jak obiad czy śniadanie;
  • dopasowywanie kształtów – wybieramy kilka różnych przedmiotów i odrysowujemy ich kształt na kilku kartkach. Następnie rozkładamy zarówno przedmioty, jak i odrysowane szablony przed dziećmi, aby dopasowały je do siebie. Może to być łyżka, klocek, zabawkowy miś itp.;
  • rozpoznawanie odgłosów – to dopasowywanie odgłosów zwierząt do obrazków, które przedstawiają poszczególne gatunki.

Zabawy sensoryczne i ich rola w rozwoju zmysłów

Zabawy sensoryczne dla dzieci w żłobku mają na celu pobudzanie kilku zmysłów jednocześnie, a także dokładne poznawanie różnego rodzaju faktur i struktur. To jednoczesne oddziaływanie słuchu, węchu, dotyku czy wzroku. Przykłady zabaw sensorycznych w żłobku to np.:

  • spacerowanie po zgromadzonych liściach, trawie lub drobnych gałązkach i poznawanie tym samym uroków łąki, lasu czy terenów piaszczystych;
  • zabawy makaronowe – potrząsanie i układanie wzorów z różnego typu makaronów, kasz czy ryżu;
  • malowanie – tworzenie różnego rodzaju obrazów rączkami odbitymi w farbach na rozciągniętej folii.

Zdobądź umiejętności i przydatną wiedzę do organizowania ciekawego czasu dzieciom w żłobkach i innych placówkach opiekuńczych dla najmłodszych. Wybierz ,,Szkolenie na opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym” dostępne na platformie dydaktycznej Medical.edu.pl. Posiadamy zgodę na organizację szkolenia udzieloną przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej a szkolenie jest zgodne z ustawą o opiece nad dziećmi i Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Absolwent po ukończeniu szkolenia otrzymuje zaświadczenie. Kształcenie można zrealizować w dogodnym czasie bez konieczności rezygnowania z codziennych obowiązków.